Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen
Is uw paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen? U moet dit melden bij de gemeente om een nieuw document te kunnen aanvragen en het vermiste document af te melden. U kunt gratis een afspraak maken of digitaal een verklaring van vermissing invullen. Bij diefstal of zakkenrollerij is het verstandig ook aangifte te doen bij de politie.
Vermissing paspoort of ID-kaart doorgeven
Er zijn 3 manieren om door te geven dat u uw paspoort of ID-kaart kwijt bent:
- U kunt de vermissing aan ons doorgeven als u meteen een nieuw paspoort of ID-kaart gaat aanvragen. Maak hiervoor gratis een afspraak.
- Als u snel een paspoort of ID-kaart nodig heeft kunt u een spoedaanvraag doen. Dat kan tot 14.00 uur. Ook kunt u meteen de vermissing melden. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra. Het kan zijn dat een spoedaanvraag niet mogelijk is, omdat er onderzoek gedaan moet worden naar de reden van vermissing.
- Wilt u wel alvast de vermissing opgeven maar nog geen nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen? Geef dan digitaal uw vermissing door.
Na de melding is uw paspoort ongeldig. U kunt het ook zelf niet meer gebruiken als u het terugvindt. Als uw paspoort of ID-kaart wordt teruggevonden en ingeleverd bij de gemeente, wordt het ingenomen.
Raakte u het reisdocument in het buitenland kwijt?
Is uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs in het buitenland gestolen, of raakte u het daar kwijt? En u bent nog in dat land? Doe zodra u het ontdekt aangifte bij de politie daar. Als u terug bent in Nederland moet u dit bij de gemeente melden en een nieuw reisdocument aanvragen. Neem uw proces-verbaal van de diefstal of vermissing mee.