Verhuizen naar Nederland

Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente. Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? U moet dan een ‘eerste inschrijving’ doen. Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd, dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.

Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente.

  • Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? Dan moet u een ‘eerste inschrijving’ doen.
  • Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd? Ook dan moet u een ‘eerste inschrijving’ doen.
  • Heeft u al eerder in Nederland gewoond? En was dit na oktober 1994? Dan spreken we over een hervestiging.
  • Is uw verblijf langer dan 4 maanden? Dan moet u zich bij de gemeente laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Is uw verblijf korter dan 4 maanden? Dan moet u een Burgerservicenummer aanvragen bij een RNI-loket.

Wat moet u weten?

U moet de juiste documenten hebben om in Nederland te mogen wonen.

Het maakt niet uit of u met een gezin of met een partner verhuist. 
Ieder persoon moet aanwezig zijn bij de inschrijving.

 

Contact

U schrijft zich in bij de gemeente. U doet dit persoonlijk.


Inschrijven

Inschrijven doet u persoonlijk aan de balie Publieksdiensten.
Maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur zonder afspraak.

Voor meer informatie over inschrijven kunt u bellen naar telefoonnummer 14 0164.

Termijn

U moet binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland naar de gemeente gaan.

Als u zich niet houdt aan de aangiftetermijn, kan de gemeente u een boete opleggen.

Meenemen

Om u te kunnen inschrijven heeft de gemeente de volgende documenten nodig:

  • Een geldig identiteitsbewijs: een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Een bewijs dat u woonruimte heeft: een huurcontract, een eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand.
  • Een vertaalde geboorte-akte. (Let op: het kan voorkomen dat u deze akte moet legaliseren in het land waar u vandaan komt. Ook kan het voorkomen dat u de akte in Nederland moet laten vertalen door een beëdigde vertaler. Of dit voor u geldt kunt u navragen bij het land van herkomst of bij onze balie Publieksdiensten).
  • Is er sprake van hervestiging? Dan hoeft u geen geboorte-akte meer mee te brengen als u deze al eerder in Nederland heeft ingeleverd.
  • Komt u uit een land van buiten de Europese Unie? Neemt u dan een bewijs van rechtmatig verblijf mee. Dit vraagt u aan bij de IND.
  • Komt u uit België of Duitsland? Neemt u dan uw uitschrijvingsbewijs mee.
  • Komt u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba? Neemt u dan een verhuisbericht mee.
  • Eventueel de volgende documenten:
    • Een huwelijks- of een echtscheidingsakte.
    • Is uw huwelijk door een overlijden ontbonden? Neemt u dan een overlijdensakte mee.
    • Geboorteakten van de kinderen.