Briefadres aanvragen of wijzigen

Heeft u geen vast woonadres? Dan kunt u bij de gemeente een briefadres aanvragen. Dit kan ook als u een goede reden heeft om uw post ergens anders te ontvangen. U kunt een briefadres aanvragen als: 

  • U (tijdelijk) geen woning heeft;
  • u schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk;
  • u in een gevangenis verblijft;
  • u in een psychiatrische inrichting verblijft;
  • u in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft;
  • u bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is.

Een briefadres is het adres van een bekende of van een aangewezen instelling. Op het briefadres wordt uw post ontvangen en de ontvanger geeft het aan u door.

Wat moet u weten?

De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats (de gemeente onderzoekt dit) of u wilt om veiligheidsredenen een briefadres aanvragen (de burgemeester beoordeelt dit);
  • het briefadres is in Nederland;
  • het briefadres is geen postbus;
  • u heeft een duidelijke reden voor de aanvraag;
  • u heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.

Kosten

Een briefadres aanvragen is gratis.

Contact

Zonder afspraak

maandag - vrijdag: 09.00 - 13.00 uur

donderdag: 18.00 - 20.00 uur 

Met afspraak

Maakt u een afspraak via telefoonnummer 140164.

Ophalen

Voor het ophalen van dit product heeft u geen afspraak nodig. Dit kunt u tijdens onze openingstijden doen. U kunt het niet door iemand anders laten ophalen. U moet hiervoor even zelf langskomen.

Meenemen

Bij de aanvraag of wijziging van een briefadres heeft u nodig:

  • Schriftelijke verklaring waarin u schrijft waarom u een briefadres nodig heeft;
  • schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres;
  • kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner/eigenaar;
  • een geldig identiteitsbewijs van uzelf.

Let op

Let op: u kunt geen briefadres aanvragen als u langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt.