Briefadres aanvragen

Als u geen vast woonadres heeft, is het mogelijk om bij de gemeente een briefadres aan te vragen. Dit kan ook als u een goede reden heeft om uw post ergens anders te ontvangen. U kunt bijvoorbeeld een briefadres aanvragen als:

  • u (tijdelijk) geen woning heeft
  • u schipper bent en maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis bent voor uw werk
  • u in een gevangenis verblijft
  • u in een psychiatrische inrichting verblijft
  • u in een blijf-van-mijn-lijfhuis of ander opvangtehuis verblijft
  • u bedreigd wordt of om andere veiligheidsredenen niet wilt dat uw verblijfplaats bekend is

Een briefadres is het adres van een bekende, een bedrijf of een instelling. Overheidsinstellingen sturen uw post naar dit adres. De ontvanger zorgt ervoor dat de post bij u terecht komt.

Wat moet u weten?

De belangrijkste voorwaarden zijn:

  • U heeft een duidelijke reden voor uw aanvraag. Dit betekent dat u geen vaste verblijfplaats heeft of om veiligheidsredenen een briefadres aanvraagt. De gemeente beoordeelt of u een goede reden heeft.
  • Het briefadres is in Nederland.
  • Het briefadres is geen postbus.
  • U heeft toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres.

Kosten

Een briefadres aanvragen is gratis.

Contact

U vraagt het briefadres aan bij de gemeente.


Persoonlijk aanvragen
zonder afspraak
Van maandag tot en met vrijdag: van 09.00 tot 13.00 uur
Donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur

met afspraak
U kunt telefonisch een afspraak maken op telefoonnummer 140164.

Ophalen
Voor het ophalen van dit product heeft u geen afspraak nodig, dit kan tijdens onze reguliere openingstijden. U dient het product persoonlijk op te halen.

Meenemen

Om een briefadres aan te vragen, heeft u nodig:

  • uitleg waarom u een briefadres nodig heeft
  • schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner/eigenaar van het briefadres
  • uw eigen geldige identiteitsbewijs of DigiD

Let op

Let op: Een briefadres kan niet aangevraagd worden als iemand langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt.