Een uittreksel burgerlijke stand kunt u aanvragen als u een bewijs van geboorte (geboorteakte), overlijden (overlijdensakte), huwelijk of echtscheiding nodig heeft. U krijgt dan een kopie van de officiële akte.

Wat moet u weten

• U moet het uittreksel aanvragen in de gemeente van geboorte, huwelijk of overlijden.
  • U krijgt het uittreksel burgerlijke stand binnen 5 werkdagen thuisgestuurd.
  • Het uittreksel is een verkort stuk tekst uit een akte. Een akte is een officieel document. In zo'n akte heeft de gemeente de geboorte, het huwelijk, partnerschap of overlijden vastgelegd. Deze aktes blijven altijd in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
  • Geef goed aan waarvoor u het uittreksel nodig heeft. Dan maakt de gemeente een uittreksel met de juiste gegevens erop.
  • U kunt ook een internationaal uittreksel aanvragen. Dit is opgesteld in de talen Duits, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Turks, Grieks, Portugees en Slavisch.
  • Moet u bewijzen dat u in de gemeente Bergen op Zoom woont? Dan moet u een ander uittreksel aanvragen: het uittreksel basisregistratie personen (BRP)

Persoonlijk aanvragen

• Lukt het niet om het uittreksel digitaal aan te vragen? Maak dan een afspraak om het uittreksel persoonlijk aan te vragen. Het uittreksel kunt u na de betaling aan de balie meteen meenemen.
  • Breng wel uw legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart mee
  • U kunt ook iemand machtigen om dit voor u te doen. Deze persoon moet meerderjarig zijn en zich legitimeren. De gemachtigde moet een kopie van uw legitimatiebewijs laten zien en een schriftelijke verklaring meebrengen die door u beiden is ondertekend.

Kosten uittreksel
Soort uittrekselPrijs
Uittreksel burgerlijke stand€ 16,60
Internationaal uittreksel burgerlijke stand€ 16,60

Heeft deze informatie u geholpen?