Als u voor het eerst naar Nederland verhuist, moet u zich inschrijven bij de gemeente waarin u gaat wonen. Dit wordt een ‘eerste inschrijving’ genoemd.
Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u ook een ‘eerste inschrijving’ doen.
Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij een gemeente.
- Heeft u niet eerder in Nederland gewoond? Dan moet u een ‘eerste inschrijving’ doen.
- Heeft u al eerder in Nederland gewoond, maar bent u voor oktober 1994 geëmigreerd? Ook dan moet u een ‘eerste inschrijving’ doen.
- Heeft u al eerder in Nederland gewoond? En was dit na oktober 1994? Dan spreken we over een hervestiging.
- Is uw verblijf langer dan 4 maanden? Dan moet u zich bij de gemeente laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
- Is uw verblijf korter dan 4 maanden? Dan moet u een Burgerservicenummer aanvragen bij een RNI-loket.
Contact
Openingstijden:
Let op: hiervoor kunt u alleen op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur bij ons terecht.
Openingstijden
Termijn
U moet binnen 5 werkdagen na uw aankomst in Nederland naar de gemeente gaan. U kunt op werkdagen tussen 9.00 en 12.00 uur bij ons terecht.
Als u zich niet houdt aan de aangiftetermijn, kan de gemeente u een boete opleggen.
Meenemen
Om u te kunnen inschrijven heeft de gemeente de volgende documenten nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs: een paspoort of een ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- Een bewijs dat u woonruimte heeft: een huurcontract, een eigendomsbewijs of een verklaring van de hoofdbewoner van het pand.
- Een vertaalde geboorte-akte. (Let op: het kan voorkomen dat u deze akte moet legaliseren in het land waar u vandaan komt. Ook kan het voorkomen dat u de akte in Nederland moet laten vertalen door een beëdigde vertaler. Of dit voor u geldt kunt u navragen bij het land van herkomst of bij onze balie Publieksdiensten).
- Is er sprake van hervestiging? Dan hoeft u geen geboorte-akte meer mee te brengen als u deze al eerder in Nederland heeft ingeleverd.
- Komt u uit een land van buiten de Europese Unie? Neemt u dan een bewijs van rechtmatig verblijf mee. Dit vraagt u aan bij de IND.
- Komt u uit België of Duitsland? Neemt u dan uw uitschrijvingsbewijs mee.
- Komt u uit Aruba, Curaçao, Sint-Maarten, Bonaire, Sint-Eustatius en Saba? Neemt u dan een verhuisbericht mee.
- Eventueel de volgende documenten:
- Een huwelijks- of een echtscheidingsakte.
- Is uw huwelijk door een overlijden ontbonden? Neemt u dan een overlijdensakte mee.
- Geboorteakten van de kinderen.