Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

Gaat u trouwen? Of gaat u een geregistreerd partnerschap aan? Dan moet u dat eerst melden bij de gemeente waar u dit wilt doen. (vroeger heette dit ondertrouw). U meldt dit op zijn vroegst 1 jaar en uiterlijk 2 weken van tevoren.
In deze melding regelt u meteen de datum, het tijdstip, de locatie, de trouwambtenaar en het naamgebruik. 

Per 1 januari 2018 trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

Met DigiD kunt u hier uw huwelijk melden:

Melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap

Let op dat u het volgende bij de hand heeft:

  • uw DigiD inlogggegevens
  • een digitale kopie van uw legitimatiebewijzen
  • een digitale kopie van de legitimatiebewijzen van de getuigen
  • uw bankpas (en reader of i-dentifier).

Moeten er documenten opgevraagd worden uit het buitenland? Houd er dan rekening mee dat 2 weken te kort kunnen zijn.

Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn als u het jawoord geeft. De getuigen moeten meerderjarig zijn.

Wat moet u weten?

  • U moet 18 jaar of ouder zijn.
  • U mag niet met iemand getrouwd zijn.
  • U mag geen geregistreerd partnerschap hebben met iemand anders.
  • U kunt niet te dicht verwant zijn aan uw partner. Dat betekent dat uw partner niet mag zijn: uw vader, (klein)dochter, opa of (half)zus. Bent u derde- of vierdegraadsfamilie, zoals tante of neef? Dan mag het wel. U moet wel verklaren dat het op vrijwillige basis gebeurt.
  • Als u onder curatele staat, heeft u toestemming nodig van de curator of kantonrechter.
  • Als u beiden een vreemde nationaliteit bezit en geen woonplaats in Nederland heeft, kunt u geen melding doen en kunt u niet in Nederland trouwen.
  • Als u in het buitenland bent geboren of gehuwd bent geweest, geldt mogelijk een andere procedure. Neemt u dan contact op met de gemeente.

Kosten

Kosten

Kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap: €55,50.

Het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk kost €65,50.

Deze kosten worden verrekend met die van de huwelijksvoltrekking, tenzij dit een kosteloos huwelijk betreft, of de plechtigheid geen doorgang vindt. Deze bedragen zijn inclusief de diensten van de ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Bergen op Zoom.

Als u kiest voor een externe ambtenaar die niet werkt bij de gemeente Bergen op Zoom dan kost de benoemingsprocedure: € 58,50.

Als het huwelijk plaats vindt in een locatie die voor één dag wordt aangewezen als huwelijkslocatie, dan zijn hiervoor de kosten:

Van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 24.00 uur: €627,50

Op zaterdag tussen 9.00 en 24.00 uur: €783,--

Eenvoudig trouwboekje/partnerschapsboekje: €24,--

Luxe trouwboekje/partnerschapsboekje: €38,40

Inzet van gemeentepersoneel als getuige bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van partnerschap (per getuige): €30,--

Kosten trouwlocaties:

Trouwlocatie Stadhuis

Maandag t/m vrijdag tussen 9.00 - 18.00 uur: €419,--

Zaterdag tussen 9.00 - 18.00 uur: €524,--

 

Trouwlocatie Raadhuis Halsteren

Woensdag t/m vrijdag tussen 09.00 - 15.00 uur: €419,--

Zaterdag tussen 09.00 - 15.00 uur: €524,--

Trouwlocatie Markiezenhof

Maandag t/m vrijdag tussen 9.00 - 24.00 uur: €590,--

Zaterdag en zondag tussen 12.00 - 24.00 uur: €783,--

 

Trouwlocatie Stadskantoor

Dinsdagochtend tussen 9.00 en 9.15 uur: gratis.

Deze voltrekking van huwelijk of registratie partnerschap vindt plaats bij de afdeling Publieksdiensten. Er is dan geen ceremonie of toespraak. Alleen bruidspaar en getuigen kunnen er bij aanwezig zijn.

Dinsdag 9.30 uur: €103,--,

Ook hier geldt: zonder ceremonie en toespraak. In een vergaderkamer in het Stadskantoor kunt u terecht met maximaal 12 personen, inclusief bruidspaar en getuigen.

(tarieven 2019)

Contact

Maakt u liever een afspraak? Belt u dan: 140164.

Breng bij uw afspraak mee: 

  • Uw geldige legitimatiebewijzen (paspoort of identiteitskaart).
  • Van uw getuigen een kopie van geldige legitimatiebewijzen.
  • Afhankelijk van uw situatie kunnen extra documenten worden gevraagd.

Wat u moet weten over de locatie van de ceremonie:

  • De kosten voor het huren van de locatie zijn voor uw eigen rekening. U betaalt dit aan de verhuurder van het pand, zonder tussenkomst van de gemeente.
  • U bent aansprakelijk voor eventuele schade aan de locatie.
  • De beheerder stelt de locatie open op het moment van de plechtigheid. Als de locatie niet toegankelijk is op het moment van de ceremonie is de gemeente niet aansprakelijk.
  • Er wordt een contract opgemaakt waarin bovenstaande zaken vastgelegd worden. De partijen in dat contract zijn: de gemeente Bergen op Zoom, het (bruids)paar en de beheerder van de locatie.
  • Voor registratie partnerschap betaalt u extra kosten. Dit in verband met de extra werkzaamheden die verricht moeten worden. 

Logo DigiD