Zakenpaspoort aanvragen

U kunt een zakenpaspoort aanvragen als u vaak naar het buitenland reist. Dit paspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visa en stempels. Als u 18 jaar of ouder bent, is uw paspoort 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is het paspoort 5 jaar geldig. In uw paspoort staat tot welke datum het geldig is.

Reist u met kinderen? Zij moeten een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. 

Kosten

  • Voor een persoon die 18 jaar of ouder is (geldigheid 10 jaar): € 64,75.
  • Voor een persoon onder de 18 jaar (geldigheid 5 jaar): € 51,40.
  • Spoedtoeslag € 47,50.

U betaalt dit bij uw aanvraag. Wij verzoeken u met pin te betalen.

(tarieven 2017)

Contact

U vraagt een nieuw paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Persoonlijk aanvragen
zonder afspraak
Van maandag tot en met vrijdag: van 09.00 tot 13.00 uur
Donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur

met afspraak
U kunt digitaal een afspraak maken voor het aanvragen van dit product.
U kunt telefonisch een afspraak maken op telefoonnummer 140164.

Ophalen
Voor het ophalen van dit product heeft u geen afspraak nodig, dit kan tijdens onze reguliere openingstijden. U dient het product persoonlijk op te halen.

Termijn

Na 5 werkdagen kunt u het paspoort ophalen. Heeft u het paspoort sneller nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure.

U heeft 3 maanden de tijd om het paspoort op te halen.

Meenemen

U betaalt uw paspoort bij de aanvraag. Verder heeft u nodig:

  • al uw reisdocumenten (zowel paspoorten als identiteitskaarten). Ook verlopen reisdocumenten moet u meenemen. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt
  • schriftelijke toestemming van de curator, als u onder curatele staat

De gemeente maakt bij uw aanvraag een scan van uw vingerafdrukken.

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt? Of is deze gestolen? U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie:

  • Vraag een nieuw identiteitsbewijs aan bij de gemeente.
  • Leg daarbij de verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Dit doet u om identiteitsfraude te voorkomen.