Paspoort en identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? Dan kunt u in de gemeente Bergen op Zoom een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Dit kan alléén op afspraak. Dat kunt u hieronder regelen.

Meenemen

  • Al uw Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten (ook als deze niet meer geldig zijn)
  • Een recent (internationaal) afschrift van uw geboorteakte. Als u nog geen Nederlands reisdocument heeft, nooit in Nederland heeft gewoond of vóór 1994 uit Nederland bent vertrokken.
  • Bewijsstukken van uw verblijf in het buitenland. Afhankelijk van het land is dit een verblijfsvergunning, een bewijs van inschrijving in een gemeente, actuele bewijsstukken zoals bijvoorbeeld een bankafschrift of contracten.
  • Een recente kleurenpasfoto. Zie hier de voorwaarden: pasfoto. De fotocabine op ons stadskantoor is geschikt voor mensen vanaf 8 jaar.
  • Uw huwelijksakte of de akte van partnerschapsregistratie. Als u de naam van uw partner in uw reisdocument wilt laten opnemen. Tenzij deze naam al in uw huidig reisdocument staat vermeld.
  • Als uw Nederlandse reisdocument vermist is, dan moet u dit melden bij de plaatselijke politie. Aan de hand van uw proces-verbaal stellen we een vermissingsverklaring op tijdens uw afspraak. 

Is de aanvrager minderjarig?
Voor een paspoort onder 18 jaar of voor een identiteitskaart onder 12 jaar brengt u mee:

  • Recent afschrift uit het geboorteregister (origineel, niet ouder dan 6 maanden)
  • Toestemmingsformulier dat ondertekend moet worden door de gezaghebbende ouder(s)/voogd(en). Kopie paspoort of identiteitsbewijs bijvoegen.
  • Bewijsstuk van de gezinssamenstelling van de gemeente waar de minderjarige woont
  • Bij adoptie: de originele adoptiepapieren volgens het Haags Adoptieverdrag.

We hebben tijdens de afspraak alle originele documenten nodig. Documenten in het Engels, Duits, Frans of Spaans hoeven niet vertaald te worden. Komt uw document uit een anderstalig land? Dan ziet u hier of dit vertaald en/of gelegaliseerd moet zijn.

Heeft u vragen, dan kunt u bellen naar 0031-164 27 75 49 of e-mailen naar publieksdiensten@bergenopzoom.nl . Zo voorkomt u dat we uw aanvraag niet kunnen behandelen of dat u nog een keer terug moet komen. We beantwoorden uw vragen graag.

Afspraak maken

Hier kunt u een afspraak maken voor de aanvraag van een reisdocument. Een afspraak neemt een half uur in beslag. U kunt per afspraak voor 2 personen inplannen. Komt u met meer dan 2 personen, dan moet u nog een afspraak maken.

Afspraak maken voor een paspoort

of 

Afspraak maken voor een identiteitskaart

Let op: Na het maken van de afspraak, moet u per persoon met dit aanvraagformulier uw afspraak definitief maken.

Als dit is gebeurd gaan we uw afspraak voorbereiden. Soms kan het nodig zijn dat u nog extra documenten mee moet brengen. Dan nemen we contact met u op. 

Wanneer kunt u het reisdocument afhalen?

Onze medewerker bespreekt dit met u tijdens uw afspraak. Als uw aanvraag compleet is, is dit meestal na 5 werkdagen. Het afhalen moet door de aanvrager zélf gebeuren, dus ook door kinderen die een reisdocument aangevraagd hebben.

Het afhalen van uw reisdocument kan bij de receptie. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Voor Nederlanders die in het buitenland wonen, gelden voor het afhalen van de reisdocumenten afwijkende openingstijden! Dit kan op werkdagen:

  • Maandag t/m donderdag van 09.00 tot 16.00 uur
  • Donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur
  • Vrijdagochtend van 09.00 tot 13.00 uur. Vrijdagmiddag is ons kantoor gesloten.

Thuisbezorgen van reisdocumenten voor Nederlanders in Vlaanderen

Een reisdocument mogen wij niet naar u opsturen. Als u in Vlaanderen woont, kunt u het reisdocument door een speciale bezorgdienst thuis laten bezorgen. De kosten zijn voor het eerste document € 26,00 en voor ieder volgend document op hetzelfde adres € 7,00. Deze kosten betaalt u tijdens de afspraak.

Tot slot

We behouden het recht om aanvullende bewijsstukken of documenten aan u te vragen. Niet complete aanvragen worden niet in behandeling genomen.

Kosten

U betaalt tijdens de afspraak. Dit kan contant of met uw pinpas/bankkaart met het Maestro logo of met uw creditcard. De kosten zijn:

  • Paspoort voor een persoon van 18 jaar of ouder (geldigheid 10 jaar): € 99,50
  • Paspoort voor een persoon <18 jaar (geldigheid 5 jaar): € 86,25
  • Nederlandse identiteitskaart voor een persoon 18 jaar of ouder (geldigheid 10 jaar): € 88,40
  • Nederlandse identiteitskaart voor een persoon <18 jaar (geldigheid 5 jaar): € 66,25

Kosten:2017

 

Contact

Heeft u nog vragen? Belt u dan gerust telefoon 0031-164 27 75 49 of mail naar publieksdiensten@bergenopzoom.nl.

U kunt ons iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur bereiken; vrijdag tot 13.00 uur. Onze openingstijden kunt u hier vinden.