Hulp bij wonen en huishouden

Misschien kunt u niet meer zonder hulp thuis wonen. Dit kan komen door uw gezondheid of door sociale problemen. U kunt bijvoorbeeld klusjes in huis niet meer zelf doen. Of u komt niet meer zelfstandig naar de tweede verdieping van uw huis. Het kan ook zijn dat u moeite heeft met het bijhouden van uw administratie. Of dat u door problemen dakloos dreigt te worden.

Vaak willen mensen in uw omgeving helpen. Denk aan uw partner of inwonende kinderen. Maar ook andere familieleden, vrienden en buren. Ook kunt u zich met uw hulpvraag melden bij de gemeente. De gemeente gaat dan met u in gesprek en onderzoekt de mogelijkheden. De gemeente kijkt naar wat u zelf kunt doen en of mensen uit uw omgeving kunnen helpen.

Misschien zijn er voorzieningen in de buurt waar u gebruik van kunt maken. Bijvoorbeeld een klusjesdienst die u helpt in huis. Ook zijn er vaak vrijwilligersorganisaties in de omgeving die u kunnen helpen.

Komt uit het onderzoek dat u hulp nodig heeft die meer aansluit bij uw persoonlijke omstandigheden? Dan kan de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden. Dit is bijvoorbeeld een traplift of daklozenopvang.

Kosten

De gemeente kan om een eigen bijdrage vragen. Voor de hoogte van het bedrag kijkt de gemeente naar uw gezinssamenstelling, gezamenlijk inkomen en vermogen.

Contact

Digitaal

U kunt zich bij de Wmo Bergen op Zoom melden met behulp van het meldingsformulier .

Het onderzoeksformulier kan uw begeleider en/of behandelaar samen met u invullen en meesturen met de melding.

Telefonisch

Op werkdagen tussen 9.00 uur en 12.30 uur wordt u direct te woord gestaan door een adviseur van het team Wmo-voorzieningen op telefoonnummer 0164 - 277760

Persoonlijk

Voor persoonlijke ondersteuning bij het doen van een melding Wmo kunt u terecht bij Vraagwijzer. Op de website van Vraagwijzer vindt u alle actuele openingstijden en contactinformatie.

Meld uw hulpvraag bij de gemeente.

Meenemen

Meld uw hulpvraag bij de gemeente. Dit mag u zelf doen, maar iemand anders mag dat ook voor u doen. Bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. Heeft u niemand in uw omgeving die u met de melding kan helpen? Er zijn organisaties die cliƫntondersteuning bieden en u kunnen ondersteunen.

De gemeente maakt met u een afspraak voor een gesprek. Bij dit gesprek mag iemand anders aanwezig zijn. Bijvoorbeeld uw partner of andere familieleden. Maar dit mag bijvoorbeeld ook iemand van de cliƫntondersteuning zijn.

Tijdens het gesprek bespreekt u uw hulpvraag met de gemeente. De gemeente bespreekt met u de volgende zaken:

  • Wat kunt u nog zelf?
  • Wat kunnen mensen in uw omgeving voor u doen?
  • Zijn er gemeentelijke voorzieningen die uw probleem kunnen oplossen?

Na het gesprek wordt een plan van aanpak geschreven.

Staat in het plan dat u een maatwerkvoorziening nodig heeft? Dan kunt u een aanvraag doen bij de gemeente. Het is soms mogelijk om een maatwerkvoorziening als persoonsgebonden budget te ontvangen.